Átalakulóban a közép-európai autóipar, ami Borsodra is komoly hatással lehet

Megosztás

Rövidesen két autóipari óriás is megnyitja vadonatúj gyárainak kapuit a közeljövőben BAZ megye szélesebb szomszédságában: Debrecenben a BMW, Kassán pedig a Volvo kezd elektromos autókat építeni. Mindkét komplexum komoly hatást gyakorolhat a régióra, főleg a képzett munkaerő elvándorlása tekintetében. Pedig Miskolc és környéke számára létfontosságú, hogy megtartsa értékeit, a szakképzett munkavállalókat.

Az autóipar világszerte meghatározó szerepet tölt be a gazdaságban, és az ágazat dinamikája az utóbbi években jelentős változásokon ment keresztül. Míg Kína és az Egyesült Államok autóipara gyorsan alkalmazkodik az elektromos járművek és az autonóm technológiák iránti kereslet növekedéséhez, addig a német autóipar, amely hagyományosan az ágazat egyik vezetője volt, jelenleg kihívásokkal küzd.

Kína ma már nemcsak a világ legnagyobb autópiaca, hanem a technológia és az innováció terén is élen jár. Az olyan helyi gyártók, mint a BYD és a NIO, igaz kiemelt állami támogatással, de jelentős eredményeket értek el az elektromos autók fejlesztésében, miközben az exportot is erősítik. Az Egyesült Államokban a Tesla uralja az elektromos autók piacát, de a hagyományos gyártók, mint a General Motors és a Ford is nagy erőkkel dolgoznak az átalakuláson. A jövőben feltehetően mindenkinek az elektromos autók piacán kell majd versenyezni, miközben a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművek szegmensében csökkenés várható.

A német autóipar azonban úgy tűnik, lemaradóban van. Az olyan ikonikus márkák, mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz, nagyon küzdenek az elektromos járművekre való átállás folyamatával. A magas energiaárak, az ellátólánci nehézségek és a verseny fokozódása mind hozzájárultak a szektor kihívásaihoz. Németország az európai autóipar központjaként továbbra is fontos szerepet játszik, de az elektromos autók előállítása és a beszállítói láncok átalakítása jelentős beruházásokat igényelnek. Az európai szabályozások, például a CO2-kibocsátási korlátozások ugyan elősegítik az átállást, ugyanakkor a gyártók versenyképességének fenntartása komoly kihívást jelent.

A BMW elektromobilitás (kép: bmw.hu)

Helyben maradni vagy költözni?

Magyarország autóipari helyzete a következő években jelentősen átalakulhat. A Debrecenben épülő BMW-gyár már most is intenzíven toborozza a munkavállalókat, vonzva a szakembereket a környező megyékből, így Borsod-Abaúj-Zemplénből is. Kassán a Volvo nyit hamarosan egy gyárat, amely szintén regionális vonzerővel bír.

Írásunkban felidéztük, hogy már a Volvo és a BMW is megkezdte a toborzást, ráadásul ezt kiterjesztették BAZ megyére, mi több, a debreceni gyár térképet is csatolt a hirdetéséhez, amelyben megerősíti, hogy Miskolcról és Tiszaújvárosból is indít szerződéses buszjáratokat a hajdúsági megyeszékhelyre. Írtuk, hogy az elmúlt 20 évben tapasztalt elvándorlás egyik fő oka az volt, hogy az emberek a tudásuknak megfelelő bért szerettek volna keresni. Ugyan az olyan nagy cégek, mint a kazincbarcikai BorsodChem, a tiszaújvárosi MOL Petrolkémia (TVK) és a Jabil, vagy a miskolci Bosch igyekeztek lépést tartani a piaccal, béreiket folyamatosan emelték, emelik. Kénytelenek is, hiszen nekik is szükségük van a szakképzett munkaerőre, ez elemi érdekük.

A leendő kassai munkavállalókkal kapcsolatban akár az sem elképzelhetetlen, hogy a Zemplén északi részén fekvő falvakba költöznek, és onnan járnak majd át a szlovák nagyvárosba dolgozni. A Borsod24-en foglalkoztunk azzal, hogy a szlovákok felvásárolják az elöregedett magyarországi településeken az ingatlanokat, miközben kassai munkahelyeiket megtartották.

Borsod-Abaúj-Zemplén és az autóipar

A borsodiak számára az autóipar az utóbbi néhány évtizedben igencsak fontossá vált. Jelentős munkaadó a tiszaújvárosi Jabil Circuit Hungary, amely nemcsak autóipari, hanem elektronikai komponenseket is gyárt, és az egyik legnagyobb foglalkoztató a régióban. A cégnél nemrég tömeges létszámleépítés történt, de ahogy írtuk is, az nem keltett Tiszaújvárosban különösebb riadalmat, mi több, a helyi lakosok között akadtak olyanok is, akik kifejezetten üdvözölték a változást, mivel a vendégmunkások számának csökkenését remélik tőle. Az amerikai cég 2024-ben fokozatosan építette le állományát, nagyjából 900 munkavállaló erőfeszítését köszönte meg ebben a naptári évben, akiknek a többsége bérmunkás volt. A városban egyébként igen alacsony a munkanélküliségi ráta, az önkormányzat anyagi helyzete pedig stabil.

Jabil-dolgozók
A Jabil meghatározó szereplője a megye iparának (kép: jabil.com)

A miskolci Bosch-gyár autóipari alkatrészek, például elektromos motorok és szenzorok gyártásával foglalkozik. Az üzem nemcsak munkahelyeket teremt, hanem fejlesztéseket is végrehajtott, például 18 milliárd forintos beruházással növelte kapacitásait, ami új munkahelyeket is hozott a térségbe. A Joyson Safety Systems (korábban Takata) szintén Miskolcon működik, és biztonsági rendszereket, például légzsákokat gyárt az autóipar számára.

A Jabilban körülbelül 3200-an, a Bosch-nál nagyjából 6500-an dolgoznak, míg a Joysonnál 1500-an. A Borsod24 információi szerint a Felsőzsolcán létesült GKN Automotive Hungary is hamarosan megkezdi a nagyobb toborzást, 2027-re a létszámot 2000 környékére szeretnék felduzzasztani. Mint ismert, a brit anyacég jelentős járműipari múlttal rendelkezik, a hajtásláncrendszerek és -alkatrészek beszállítójaként piacvezető cég. Termékeit az autógyártók mintegy 90 százaléka használja világszerte, és az utakon futó autók körülbelül 50 százalékában megtalálhatóak termékei.

A megye ipari infrastruktúrája szintén fejlődik, mivel több kisebb beszállító cég is kapcsolódik ezekhez az ipari óriásokhoz. Miskolcon és a nagyobb városokban átlagosnak mondható a munkanélküliségi ráta, egyedül Ózdon van tízszázalékos felett, és talán még Sátoraljaújhely az a település, ami ebből a szempontból problémás lehet. Ugyanakkor az elmúlt években jelentősen is átalakult Borsod ipara: amíg korábban a kohászat és a bányászat voltak a húzóerők, úgy jelenleg a vegyipar, a korszerű gépipar, az elektronikai ipar és az autóipar.

Lépést tartani a korral

A térség fejlődik, és Miskolc városa is igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy a képzett munkaerőt a városban tartsa. Ehhez azonban a megyeszékhelynek élhetőnek kell lennie. Tóth-Szántai József polgármester még a kampányában külön hangsúlyt fektetett arra, hogy céljai közt szerepel az elvándorlás megállítása, és inkább hazahívná a fiatal, diplomás szakembereket. A versenyképesség megtartásához biztosan nem elég az értékek megtartása.

Az ipari és gazdasági fejlődés mellett elengedhetetlen a helyi közösségek támogatása, a szociális és kulturális környezet javítása, amely hozzájárulhat a régió vonzerejének növeléséhez. Ez az, amiben Miskolc szintet szeretne lépni, eköré építi a „Bükk városa” projektjét is.

A globális autóipar jövője rendkívüli átalakuláson megy keresztül, és Közép-Európa, így megyénk is egyre fontosabb szereplővé válhat ebben a dinamikusan változó iparágban. A régió versenyelőnyei – mint az alacsonyabb gyártási költségek, a jól képzett munkaerő, valamint az Európai Unióhoz való tartozás – lehetőséget adnak arra, hogy az autóipari központokká váljanak. Borsod számára a legfontosabb kérdés, hogy hogyan teremthet hosszú távú perspektívát, amely nemcsak megőrzi a meglévő szakembereket, hanem újakat is vonz a térségbe.

(kiemelt kép: gknautomotive.com)

Az EthProMedE projekt keretében, az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek